More

Conservator Antoon Erftemeijer over "Gezicht op Haarlem"

Een imponerend gezicht op Haarlem: bewust gemaakt in de traditie van oude meesters als Ruisdael en Jan van Goyen, die Casper Faassen zeer bewondert, maar dan in een geheel nieuwe vorm. De bijzondere materiaalkeuze geeft het werk een diepte en een lichtwerking waarvan de hier afgedrukte reproductie niet meer dan een indruk geeft. De fotoopname die de basis vormde voor dit werk, maakte Faassen boven het Spaarne ter hoogte van de voormalige Drostefabriek. De twee Bavo’s van Haarlem – links de oude, rechts de nieuwe - torenen imponerend boven het nog niet door hoge nieuwbouw overwoekerde, historische stadssilhouet uit. Eerder maakte Faassen vergelijkbare ‘portretten’ van Amsterdam, Dordrecht en Leiden. Faassen: ‘Ik gebruik de fotografie als laag binnen het werk dat ik maak. De foto wordt afgedrukt op glas. Daarna schilder ik op de achterzijde van het glas bepaalde partijen dicht. Op de plaatsen waar het werk transparent blijft, gaat de achtergrond van bladmetaal, zuren en verf een rol spelen. Hiermee krijgt het werk z’n diepte en reageert het op het omgevingslicht.’

Menu